skip to content
 
energie
 
Wanneer je schulden hebt bij een commerciële leverancier (Electrabel, Nuon, Luminus...) kan je dossier doorgegeven worden aan de sociale leverancier, EANDIS genaamd .
 
Eandis brengt het OCMW op de hoogte wie er schulden heeft. Door een maatschappelijk werk(st)er wordt er dan eerst schriftelijk contact opgenomen met de personen.
 
Indien zij niet reageren, wordt er een huisbezoek afgelegd om de reden van niet betalen te achterhalen.
 
Het is de bedoeling dat de maatschappelijk werk(st)er samen naar een oplossing zoekt en een realistisch afbetaalplan voorstelt aan EANDIS. Dit wordt voorgelegd op een Lokaal Adviescommissie (LAC) waarin vertegenwoordigers van EANDIS en OCMW zetelen en waarop de persoon wordt uitgenodigd om tot een oplossing te komen.
 
Er kan ook besloten worden om een budgetmeter te plaatsen voor het verlenen van elektriciteit en gas. Er wordt een meter bij je thuis geplaatst en je dient vooraf een kaart op te laden vóór je energie kan verbruiken. Je schuld kan ook in de budgetmeter gestoken worden, dan moet je per beurt wat meer opladen.
 
Ook voor je waterfactuur wordt er beroep gedaan op onze dienst wanneer er schulden zijn. 
Bereken zelf uw waterfactuur via deze site : www.vmm.be
 
Water-link (het vroegere TMVW) neemt contact op met onze dienst. Dezelfde procedure wordt gevolgd zoals bij Eandis. Dikwijls is het belangrijk om de juiste meterstanden door te geven, waardoor de schuld dan juist kan berekend worden en er kan gekeken worden of er geen overdadig gebruik is van water door eventueel een waterlek.